Ako nakupujeme v roku 2017?

S rastúcim dopytom po nakupovaní online očakávame, že tradičné kamenné obchody zareagujú. Niektoré tak už urobili, na iné sa ešte čaká. Stále mapujú naše správanie a trendy v nakupovaní, aby najlepšie vedeli nastaviť svoje podmienky pre čo najlepšiu skúsenosť z nakupovania.

Pre obchodníkov v súčasnosti nie je žiaden problém byť prítomní online. Existuje totiž množstvo služieb, ktoré za pár eur mesačne umožnia pomocou zopár kliknutí vytvoriť online obchod, takzvaný e-shop, tienen muchas funciones útiles. Tak ako vo všetkých formách investovania, aj tu však platí, že nie je dobré staviť všetko na jednu kartu. Preto mnohé obchody majú aj online aj offline obchod.

Nakupujete na viac kanáloch?

Z prieskumov vyplýva, že viac než polovica (56%) online obchodov má aj svoju fyzickú pobočku. Približne 21% z nich vystavuje na výstavách alebo rôznych iných podujatiach. Asi štvrtina online obchodov sa pri obchodovaní spolieha na Facebook, pričom asi 40% na sociálne média vo všeobecnosti.

Dáta každopádne poukazujú na fakt, že nakupujeme online aj offline. Stále asi platí, že si radi produkt ohmatáme, hoci si ho neskôr objednáme online. Podstatná je pritom možnosť vziať produkt do ruky, vyskúšať si ho. Čiastočne môže zohrávať rolu aj pocit, že sa máme na koho obrátiť v prípade komplikácií, reklamácií, nájdenia skrytých vád a podobne. V takých situáciách sme vždy radi, ak máme možnosť sa niekam dostaviť a hovoriť s fyzickou osobou.

Tajomstvo úspechu v 2017 (a ďalej)

Nech už je založenie online obchodu akokoľvek ľahké, stále sú obchody, ktoré tomuto trendu nepodľahli a pre niektoré je extrémne komplikované presadiť sa v online svete. Druhým, ešte komplikovanejším krokom je potom snaha o rozšírenie online obchodu, rast tržieb online a rozšírenie ponuky. Tržby online obchodov rastú a stále sa rozširuje celkový objem tržieb internetového trhu, mnoho obchodov však stále nechápe, že zákazník je nevyspytateľný.

Tajomstvom úspechu pre tento rok už nie je len vypustiť tovar na trh a sledovať ako sa mu bude dariť (plancha vapor). Tí najúspešnejší predajcovia sa teraz držia stratégie zacielenia svojich kampaní, či už online alebo offline. Hovoríme o viackanálovom predaji a je to niečo, o čo sa veľký hráči pokúšali už niekoľko rokov. Prvotnou snahou v tejto stratégii je prepájanie biznisov s tými, ktorí si od toho biznisu chcú niečo kúpiť.

Nejde však, tak ako by sa mohlo z názvu zdať, o púšťanie reklamy do všetkých kanálov. Naopak, ide o výber najvhodnejšieho kanála pre konkrétneho užívateľa, resp. zákazníka. Základom pri týchto rozhodnutiach sú pritom dáta a štatistiky o zákazníkoch. Pre úspešný výber stratégie potrebuje obchod vedieť, prečo sa zákazník rozhodne pre obchod, alebo prečo sa rozhodne pre konkurenciu. Rovnako aj na koho by sa mal obchod zamerať alebo aké sú rôzne kanály, ktorými by mal komunikovať pre zvýšenie návratnosti vašich investícií.

Dáta, dáta, dáta

Dáta potrebuje obchod pre správny výber stratégie, dáta potrebuje aj zákazník. A dáta v mobile potrebuje, aby mohol občas aj priamo z mobilu nakupovať. Vzorce zozbieraných dát ponúkajú vhľad do správania zákazníkov. Pomocou dát a štatistík vidí obchod aj to, čo zákazník v obchode hľadá a čo od obchodu očakáva. Tým obchodu naznačuje, kde služby a výber tovaru posilniť, aby sa najviac priblížil modernému zákazníkovi.